November 20, 2017

Relaxövningar i spabadet

Att komma ner i varv och minska kroppens påverkan av stress är lika viktigt som att träna och öka pulsen. Terese Alvén, författare, bloggare och träningsinspiratör, minns vintersemestrarna i Lindvallen när hon och familjen efter en intensiv skiddag kröp ner i det bubblande varma spa-badet.

– Träning innebär på ett vis att vi bryter ner kroppen och då kan det vara svårt att komma ner i ett lugnare tempo. Att vistas i vatten har en avslappnande effekt på oss och ger alla förutsättningar för att komma ner i puls. Men det är inte bara för alla som tränar mycket som jag har satt ihop dessa övningar. Vi lever i en tid med högt tempo och där allt ska ske NU. Till detta behöver vi kontrasten.

”Det sköna med att vara i ett spabad är att jag kan välja, antingen att göra absolut ingenting och befinna mig i ett mindfulness-tillstånd, eller att varva ner och lugna kroppen genom att göra lugnare yoga och pilates-övningar, säger Terese.”

– Jag gillar att det finns olika nivåer i ett spabad där man både kan stå och sitta, vilket öppnar upp för olika slags övningar. I ett spabad finns det kanter att hålla sig i, perfekt för att anpassa träningen och utesluter varken barn eller äldre personer att röra sig i vattnet. Man känner sig helt enkelt mycket smidigare i det varma vattnet som mjukar upp stela muskler och leder.

Lyssna på dig själv och dina behov. Träning är viktigt och jag missionerar alla hälsofördelar med det. Ryker alltid träningspassen före allt annat, måste man ställa sig frågan: Varför? Lägger du ribban för högt eller är du inte i balans för att hårdträna? Tänk då att all träning räknas, även att gå i trappor och att promenera till jobbet. Titta över den träning du naturligt har i din vardag och bygg sakta på.

Jobba för att hitta rutiner. Med en timer i telefonen som hör av sig när det är dags blir du påmind att röra på dig. Ladda ner meditationsappar. Även här gäller: ett par minuter här eller där, när du åker buss eller sitter på tåget, det gör underverk.

När du är stressad, ge dig några minuter och notera din andning. När du tar ett par djupa andetag slappnar kroppen av. Rulla axlarna bakåt ett par gånger, det hjälper till att lugna ner tempot i kroppen.

Direktlänk till filmerna!

Inga kommentarer

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *